Gepost op

Recensies & achtergrondmateriaal – Honolulu King

De Book&Club discussie-video’s en -vragen bieden ruim voldoende aanknopingspunten voor jullie discussies. Maar veel leesclubs gebruiken ook recensies bij hun boekbesprekingen. We besparen je de speurtocht, en hebben de beste recensies al voor je verzameld.
Daarnaast verzamelden we achtergrondmateriaal over het boek, zoals interviews met Anne-Gine Goemans en extra artikelen.

Matthijs van Nieuwkerk: “Stoppen met lezen lukte niet. Wat een boek is dit zeg!”

Dagblad van het Noorden: ★★★★

LINDA.: “Waargebeurd, fonkelend verteld.”

Recensies

Jappenkamp en bersiap komen tot leven in hedendaags verhaal
★★★★

“Als lezer luister je mee, tot ze de achternaam gevonden hebben. Je luistert ook mee met Synne en zo maak je kennis met de persoonlijke verhalen van Indiërs en Nederlanders. Een prachtige vondst van Anne-Gine Goemans (1971), die maakt dat deze overvloed aan informatie, die het hele boek doorgaat, nergens langdradig of overbodig wordt. De ellende van de oorlog en de periode erna is verweven met het dagelijks leven van zowel de klanten als Hardy zelf en heeft invloed op het leven van zijn kleindochter Synne.” Lees meer
  Dealen met het verleden

“Hoe breng je een precair onderwerp, waar Nederland al zeventig jaar lang zijn blik voor afwendt, onder de aandacht? Door er een goed, meeslepend verhaal van te maken met een plot in het hier en nu. Honolulu King, de nieuwe roman van Anne-Gine Goemans, vertelt het altijd onderbelicht gebleven verhaal van de Indische Nederlanders – achtereenvolgens geterroriseerd door ‘de Jappen’ en hun ‘eigen’ volk de Indonesiërs, om na repatriëring geminacht te worden door de Nederlanders. En Goemans doet dat op een uiterst slimme manier.” Lees meer (Blendle)
  Een verhaal als een matroesjka

“Een bizar verhaal over een Indische vrijmetselaar sluimerde al ruim twintig jaar in Anne-Gine Goemans gedachten. Voor haar nieuwe boek, Honolulu King, ging ze op onderzoek uit naar het verhaal achter deze vreemde man.Anne-Gine Goemans (1971) is bekend van haar eerder bekroonde werken waarin ze humor, actualiteit en geschiedenis met elkaar verweeft. Zo belicht ze in haar debuut Zielzoekers op hilarische wijze een familiedrama tegen een oer-Hollandse achtergrond. Het boek werd erg goed ontvangen, Goemans ontving er de Anton Wachterprijs voor.” Lees meer
Muziek is geschiedenis

“Soms heeft een idee tijd nodig om in het hoofd van de schrijver uit te kristalliseren tot een roman. Twintig jaar lang droeg Anne-Gine Goemans het verhaal bij zich dat uiteindelijk Honolulu King zou worden, over een Indische man die binnen de beschermde muren van de vrijmetselaarsloge de verschrikkingen uit zijn jeugd in Nederlands-Indië deelt, en uiteindelijk negen moorden bekent.” Lees meer

’Good read’ met tropische trekjes

“Goemans heeft zich vol overgave op haar materie gestort. Ze deed diepgaand research naar de traumatische oorlogservaringen van Indische Nederlanders tijdens de Japanse bezetting en de bloedige periode daarna, en toont zich een kenner van Hawaïmuziek. In de hoofdpersoon, de tachtigjarige Hardy, toko-eigenaar in Haarlem, komen die elementen samen.” Lees meer (Blendle)

Achtergrondmateriaal

‘Soms is de werkelijkheid te bizar’

Volkskrant magazine interviewde Anne-Gine Goemans uitgebreid over haar research voor Honolulu King en de totstandkoming van de roman. Lees meer (betaald)

Het geweld van de Bersiap

Meer weten over de Bersiap? Historisch Nieuwsblad schreef een interessant en uitgebreid artikel met alle belangrijke kennis over de Bersiap. Ontdek bijvoorbeeld waar de term ‘Bersiap’ vandaan komt en wanneer deze ingeburgerd was in Nederland. Lees meer

Interview Anne-Gine Goemans bij Kunststof

“Veel beter kun je het als schrijver niet treffen, dat je nieuwste boek wordt gepromoveerd wordt tot voorpaginanieuws, en terecht. Ontzettend spannend boek, dwingt tot doorlezen, grappig, maar ook heel tragisch.”

Luister de hele uitzending